Bloggen är flyttad

BLOGGEN ÄR FLYTTAD HIT:
http://noboytoy.wordpress.com/

2013-08-04

Thor-Björn Bergman hotad till tystnad

Thor-Björn Bergman, filmaren som har givit barn som utsatts för våldtäkt och sexuella övergrepp en röst, bl.a på kanal 24/kanal 100, har beslutat sig för lägga ned sitt arbete. Detta efter att ha utsatts för allvarliga hot, riktade mot Thor-Björn själv men också hans närstående. Så här skriver han själv:

"Nu är det här med anonyma telefonsamtal inget nytt. Jag har fått sådana samtal regelbundet sedan starten av Kanal 24 för snart fyra år sedan. Skillnaden är att de har ökat i intensitet och blivit allt mer hotfulla. Jag utsattes för ett skriftligt hot sommaren 2011, ett hot som jag också polisanmälde. I samband med den händelsen utsattes mina filmservrar för intrång och det förekom en rad märkliga telefonsamtal. Polisens förundersökning lades ner efter bara två veckor trots att jag kunde visa vilka IP-adresser som hade registrerats vid intrånget på servrarna."

Under maj i år intensifierades allt, men jag valde att hålla tyst om hoten och jobba vidare. Jag kände dock att jag var tvungen att göra någonting. Så jag slutade med att svara på dolda och okända telefonsamtal, jag lade ner min blogg på bergmania.se, jag stängde bloggen på kanal100.se, jag stängde ner kanal24.info och jag slutade Twittra om vad jag gjorde och var jag befann mig. Så långt var allt gott och jag kände mig trygg. Tills jag i slutet av maj hittade ett vitt kuvert i postlådan i Malmö, utan frimärke och adressat. Någon hade alltså tagit sig in i den låsta trappuppgången, åkt nio våningar upp och personligen lagt ett kuvert i postlådan utanför min lägenhet. Brevet bestod bara av ett par rader och var konstigt formulerat. Budskapet var att jag skulle sluta med mina lögnaktiga filmer, att jag hade paranoida vanföreställningar, att en nära anhörig skulle dö om jag fortsatte och att det var sista varningen."

"Jag har spekulerat en hel del om var hoten kommer ifrån. Jag gissar att det är papparättsrörelsen som står bakom hot och anmälan. Förmodligen är det Ella-filmen som väckt deras vrede, speciellt med tanke på att vi misstänker att Ellas pappa har tagit kontakt med rörelsen för att få hjälp, men det finns även andra filmer som kan skapa rädsla och hat, exempelvis filmerna ”I sektens klor” och ”Advokat i barnens tjänst”. Även något avsnitt i ”Alhems hörna” tar upp infekterade frågor. Men just nu orkar jag inte bry mig så mycket utan vill bara bort från allt så fort som möjligt."

Här kan ni se filmen om Ella mot en avgift eller se en gratis trailer.
http://vemlyssnarpaella.kanal100.tv/

Det är kanske inte så svårt för er som har följt min blogg, att räkna ut vem Ellas pappa är?

Läs mer hos Erik Rodenborg och Monica Antonsson.

25 kommentarer:

  1. Ja det är väl det stolpskottet som gillar att posera i dotterns flicktrosor...hm hm...hur var det nu...galet kåt, är ord som kommer för mig samtidigt som illamåendet skjuter upp.

    För jävligt att Bergman tvingas sluta men jag förstår hur tufft det kan vara och bli när hoten kommer.
    Det här måste spridas så mycket det bara går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personen som påstår sig verka för "yttrandefrihet" men som anmäler min blogg till google och som, tillsammans med sina manliga ynkryggar till kompisar i Papparättsrörelsen, hotar T-B Bergman. Sällan har jag skådat större töntar och mesproppar till karlar...

      Radera
    2. Min blogg har ju förresten blivit anmäld två gånger av nördarna i Papparättsrörelsen.

      Radera
    3. Dags att ta av sig silkesvantarna och sluta kröka rygg för pedofil maffian

      Radera
    4. Anonym 10:09: Ja, det är hög tid att vidta andra åtgärder.

      Radera
  2. Är det rätt mot Bergman att fortsätta hänvisa till honom om han nu vill lämna det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har ju inte du med att göra, eller hur? Jag tror att Bergman kan avgöra det på egen hand.

      Radera
    2. Anonym 08:46
      Jag skulle tro att Bergman känner stödet från alla oss som skriver om det. Dessutom hänvisar han själv till sina filmer bla... att han lämnar är en helt annan sak.

      Radera
    3. Tanken slog mig nu, Bella...?
      Det är väl inte så att Anonym ovan menar att Bergman kommer att bli utsatt för ÄNNU mer hotelser, ju fler vi är som uppmärksammar detta?

      Radera
    4. Tja man vet ju aldrig. Den totala galenskapen råder ju bland pedofilvurmarna. Skulle tro att det är just en sådan som skriver.

      Radera
    5. Jag hoppas att Bergman, om det är så att hotelserna från den antifeministiska Papparättsrörelsen och pedofil-lobbyn fortsätter och förvärras, talar om det.

      Radera
    6. @8.46
      Din "omtanke" om Thor-Björn är rörande. Om han inte velat ha stöd och uppmuntran skulle han fortsatt tiga. Nädu, den här gången tystnar vi inte. Inte en chans!!

      Radera
  3. Risken med att försöka bekämpa galenskap är att man blir galen själv, tro mig jag vet. Och jag vet också hur det känns att försöka lämna p.g.a. just hot men hela tiden ha några som eldar på och fortsätter med att exponera en på olika vis. Ett tips kan ju vara att höra med den det berör, alltså Bergman själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du galen, menar du?
      Hur kommer det sig att du förutsätter att jag och fler med mig, inte har hört med Bergman?

      Radera
    2. Jisses vad "omtänksamt" av 14.58.
      Ser ut att finnas folk som inte vill att man visar Thor-Björn sitt stöd. Kanske samma som vill tysta honom för gott. Tänk vad tokigt att hoten inte fick avsedd effekt utan att ännu fler uppmärksammar, visar sitt stöd och skriver om vidrigheterna som Thor-Björn utsätts för. Bra, fortsätt skriv. Tystna aldrig.

      Radera
    3. Instämmer med anonym 05:49 och 05:40. Det är väldigt (host, host) "omtänksamt" av en galen person, att tänka på hur Bergman mår och hur han kan ta skada av allt stöd, då han har utsätts för dödshot av något som måste vara pedofiler. Inga andra än pedofiler bryr sig om att mordhota personer som jobbar MOT våldtäkter och sexuella övergrepp mot barn.

      Radera
  4. Med galenskap menar jag alltså att om man kristalliserat ut en fiende, så ser man till slut bara den och kampen man anser sig föra kan till slut bara legitimeras av att man överdriver "fiendens" betydelse, makt och omfång. Mina kommentarer handlade alltså bara om omtanke om Bergman och det utifrån hans egna uttalanden om att vilja komma bort från alltihop, hans nedstängning av diverse egna bloggar etc och mitt eget antagande om att man då inte vill schavottera på andra sidor. Det tycks vara omöjligt för er att ta en sådan tanke på allvar utan då måste den som uttalar sig hänföras till den stora svarta skaran av pedofiler. Det menar jag ÄR ett uttryck för galenskap - ni har inte en aning om mot vilka ni slår utan ni tar er rätten att peka ut precis alla som inte delar tron på de metoder ni använder er av som suspekt. Lite nykter självkritik tror jag skulle kunna vara på plats. Det är häxprocesser ni håller på med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tråkigt att höra att du har erfarenhet av att ha "kristalliserat ut en fiende" och fixerat dig vid kampen mot din utsedda fiende samt överdrivit vederbörandes betydelse och makt, så pass att det till och med liknar galenskap från din sida. Detta beteende är ditt eget och ingenting som du skall projicera på andra människor.

      Jag ser inte att det är omöjligt för någon här, att förstå din tanke med din kommentar utan att du "hänförs till skaran av pedofiler"? Ingen här, har ju kallat dig pedofil och kanske är det som du skriver, dvs att du själv har drabbats av ett uttryck av galenskap som nu också tror dig bli anklagad för att vara pedofil i min blogg?

      Inte heller förstår jag hur du kan inbilla dig att det bedrivs några "häxprocesser" i min blogg och mot vem? Häxprocesserna och galenskapen bedrivs mot Bergman (mfl) och vi kan alla räkna ut vilka som står bakom. Du använder dig av en extremt överdriven katastrof-retorik som tyder på att du nog har snöat in på något sätt vid "häxor och pedofiler". Till råga på allt anklagar du "oss" för att ha dålig självkritik;)? Du verkar något snurrig.

      Du svarade inte på min tidigare fråga:
      Hur kommer det sig att du förutsätter, att ingen av oss som bloggar om hotelserna från Bergman, har talat med honom?

      Radera
  5. Anonym 21:10

    Jag tycker faktiskt att du ska ta och läsa Bergmans inlägg, hela inlägget så kan du se att han själv lägger ut länkar. Man skriver inte så öppet och ärligt om det skedda samt om det enorma arbetet han lagt ner om man absolut inte vill att någon/några ska skriva om det.
    Bergman är ingen idiot. Jag tror snarare att han blir både glad och stolt över det stöd som visas honom. Hans filmer finns kvar. Hans finns kvar som människa. Hur vårt stöd till Bergman skulle vara negativt förstår jag inte alls. Vad är problemet och hur skulle detta kunna drabba Bergman personligen då det inte är han som skriver? Det är väl snarare så att det är vi som skriver och stödjer som kan attackeras av pedofilanhängarna. Tror du får tänka om lite.

    SvaraRadera
  6. När jag läst Maria Svelands bok HATET så faller pusselbitarna på plats. Papparätts-flugsvärmen får svårare och svårare att hota och hata. Nu börjar människor fatta vad som pågår!

    TB Bergman har gjort en storartad insats och filmerna försvinner inte! Dessutom är vi ju en armé som står bakom honom och fortsätter. Ringarna på vattnet blir större och större!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag instämmer i att "tonen" har blivit en annan, bara sedan jag började blogga under 2009. Papparättarna och antifeministerna har gjort bort sig och fler och fler har upptäckt vilken otäck "typ" av män som står bakom. Tyvärr förgrenar de sig ut i samhället och vi ser spår av dem både här och var - inte minst i media, på internet och i rättsväsendet. De här antifeministiska rättshaveristerna och de odemokratiska metoder som de använder (censur, anmälningar, fabriceringar, hotelser mm) för att "bevisa sin sak" måste bort, bort, bort.

      Radera
  7. Väldigt tråkigt att höra att han utsatts för hot och slutar. Men jag förstår honom. De fega, kriminella pedofilerna drar sig ju inte för att skada och hota. Han måste ju först och främst tänka på att skydda sina egna och man får väl helt enkelt tacka honom för allt bra han redan gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man förstå honom. Det är inte roligt när hoten verkställs IRL och i synnerhet inte mot hans närstående. De har ju inte bett om att få bli inblandade.

      Jag kan inte sluta tänka på hur jävla fega de är, de här p-männen och antifeministerna. Usch så fruktansvärt oattraktivt!

      Radera
  8. Och en sak till... Alltså handlar Ella om den man tror att det handlar om? Hade jag inte fattat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i alla fall vad "vi" misstänker, AG och än har ingen opponerat sig mot detta. Det finns många detaljer i Ella-fallet som stämmer överens med "honom".

      Radera